John G. Hampton (Curator)
October 8 – November 22, 2014
October 8 – November 22, 2014
Through The Window
Soft Turns
John G. Hampton (Curator)
SOIL Media Art & Technology is pleased to announce the third exhibition in partnership with Vidographe at the space, La Nouvelle Terre. Working with our adjunct curatorial staff, John G. Hampton, we have invited a new project from Soft Turns who have shown work at Neutral Ground and with whom we continue to work on publishing and distribution projects. SOILs curatorial goals are to expand the depth and range of new media projects through contact with new audiences and venues and by creating meaningful dialogue around new, significant works around the impact of visual media on contemporary culture.
Opening reception (in Montreal): Wednesday, October 8th at 6:30 p.m. EDT at Vidographe; 4550, rue Garnier.
Videos run 5:00 p.m. to 8:00 p.m. EDT daily in Montreal at La Nouvelle Terre and 5:00 p.m to 1:00 a.m. CST, Tuesday to Saturday in Regina in Neutral Ground’s second story windows.
SOIL Media Art & Technology a le plaisir d’annoncer la troisime exposition en partenariat avec Vidographe l’espace La Nouvelle Terre. Grce notre travail avec notre commissaire adjoint, John G. Hampton, nous avons invit Soft Turns prsenter un de ses rcents projets. Le duo qui a dj expos Neutral Ground poursuit des travaux de publication et de distribution avec notre centre. Les objectifs de la programmation de SOIL sont de pousser l’tendue, la diversit et la porte de projets en nouveaux mdias par le contact avec de nouveaux publics et lieux. Crant ainsi un dialogue autour doeuvres nouvelles et significatives quant l’impact des mdias visuels sur la culture contemporaine.
Introduction (English)
Seeing the work of Soft Turns is like spotting the dopplegnger of a close friendthere is something comfortingly familiar about it, but it is also haltingly unusual. Working with stop motion animation, traditional craft, and invented techniques, Soft Turns renders scenes that are startlingly real but uncannily artificial. They draw inspiration from brief moments that weave the background of everyday existence to create spaces for prolonged co-existence.
In Through the Window, two windows frame the shadows of two different perched birds attempting to balance themselves in the wind. This window opens and closes, seemingly swayed by the wind, but also peculiarly in tandem with the idle shifting of the bird. This commonplace arrangementthe everyday experience of looking out a windowis also peculiarly transfixing. The harmonious movements of the birds and windows seem to be an attempt to communicate some incommunicable relationship, between bird, window, video, artist, and viewer. It invites a moment of expanded attention, like the meditative reflection one experiences while contemplating the logic behind the trajectory of a droplet on a car window, the rhythm of disparate footsteps on a crowded sidewalk, or any other everyday wonder. Video, here, offers a stretched out moment of possibility, a strange in-tuneness with a simple event, and an awareness of the potential for a closer relationship between oneself and ones surroundings.
Introduction (Français)
Voir le travail de Soft Turns c’est comme apercevoir le double d’un/e ami/e proche – car il prsente un ct familier rassurant tout en tant inhabituel. Utilisant l’animation image par image, des procds d’artisanat traditionnels et des techniques inventes, Soft Turns ralise des scnes qui sont la fois tonnamment relles et trangement artificielles. Les artistes tirent leur inspiration de brefs moments qui tissent l’arrire-plan de l’existence quotidienne pour crer des espaces de co-existence prolonge.
Dans Through the Window, deux fentres encadrent les ombres de deux oiseaux perchs esseyant de garder leur quilibre dans le vent. Chaque fentre s’ouvre et se ferme comme se balanant dans le vent, mais aussi trangement en tandem avec le va-et-vient oisif des oiseaux. Cet agencement banal, prsentant l’exprience courante de regarder par la fentre, est aussi trangement envotant. Les mouvements harmonieux des oiseaux et des fentres semblent tre une tentative de communiquer quelque relation incommunicable entre oiseau, fentre, vido, artiste, et spectateur. Celle-ci nous invite un moment d’attention amplifie comme l’tat de rflexion mditative que l’on peut prouver lorsqu’on contemple la logique derrire la trajectoire d’une goutte d’eau sur un pare-brise de voiture, ou le rythme disparate de pas sur un trottoir populeux, ou quelque autre merveille. La vido propose ici un moment tir de possibilits, une curieuse synchronicit avec un vnement simple, et la conscience du potentiel d’une relation plus intime entre soi-mme et son environnement immdiat.
|
Soft Turns (English)
Soft Turns is the collaborative effort of artists Sarah Jane Gorlitz and Wojciech Olejnik. Currently based in Toronto, Canada, they have been collaborating on video installation and stop-motion animation since 2006. The idea of an encounter with something, as an ever-changing space between the foreign and the familiar, the accessible and inaccessible, is a central theme of their practice. Their collaborations employ found objects, common, easily available materials (i.e. paper and plywood), D.I.Y. methods, and experimentation as much as intuition to make stop-motion animations and installations that invite viewers into an active encounter with a narrative, subject or space. Wojciech (MFA University of Waterloo 2002) and Sarah Jane (MFA Malm Art Academy 2011) have received support from the Swedish Edstrand Foundation; numerous grants from the Toronto, Ontario, and Canada Arts Councils; the Joseph S. Stauffer Prize in 2008 and a 2013 CCA Paris Residency. They have exhibited frequently in Canada and internationally; with recent solo exhibitions at YYZ (Toronto), Southern Exposure (San Fransisco), Foundation 3,14 (Bergen), Sknes konstfrening (Malm) and Greusslich Contemporary (Berlin), and significant group exhibitions such as SESC_Videobrasil 18th and 17th International Contemporary Art Festival (So Paulo), Now&After 12, Museum of Modern Art (Moscow), Interaccess (Toronto), Dortmund Bodega (Oslo), Soap Factory (Minneapolis) and Oakville Galleries (Oakville).
Soft Turns (Français)
Soft Turns est un duo form par les artistes Sarah Jane Gorlitz et Wojciech Olejnik. Actuellement bass Toronto, ils collaborent
des projets d’installation vido et d’animation image par image depuis 2006. L’ide de la rencontre avec quelque chose, en tant qu’espace constamment changeant entre familier et tranger, entre accessible et inaccessible, est un thme central au coeur de leur
pratique. Ils utilisent des objets trouvs, des matriaux courants, faciles trouver (du papier ou du contreplaqu), des mthodes
D.I.Y. (du fait maison), et l’exprimentation autant que l’intuition pour raliser des animations image par image et des installations
vido qui invitent les spectateurs dans un rapport actif avec un rcit, un sujet ou un espace. Wojciech (MFA Universit de Waterloo
2002) et Sarah Jane (MFA Malm Art Academy 2011) ont reu des bourses de la Swedish Edstrand Foundation, et du Conseil des Art du Canada, de l’Ontario et de Toronto. Ils ont t les rcipiendaires du prix Joseph S. Stauffer en 2008 et ont obtenu une rsidence Paris par le Conseil des Arts du Canada en 2013. Ils ont souvent expos au Canada et l’international avec des expositions solorcentes YYZ (Toronto), Southern Exposure (San Fransisco), Foundation 3,14 (Bergen), Sknes konstfrening (Malm) et Greusslich Contemporary (Berlin), et des expositions de groupe d’envergure telles que SESC_Videobrasil International Contemporary Art Festival 17 et 18 (So Paulo), Now&After 12, Muse d’Art Moderne (Moscou), Interaccess (Toronto), Dortmund Bodega (Oslo), Soap Factory (Minneapolis) et Oakville Galleries (Oakville).